“Lob der Einsamkeit / Elogi de la solitud” D. 337 (Franz Schubert)

Bauma al sender del Ripoll - Castellar del Vallès - Vallès Occidental (01)

Text de: Johann Gaudenz Freiherr von Salis-Seewis

Original Alemany

Es rieselt, klar und wehend,
Ein Quell im Eichenwald;
Da wähl’ ich, einsam gehend,
Mir meinen Aufenthalt.
Mir dienet zur Kapelle
Ein Gröttchen, luftig, frisch;
Zu meiner Klausnerzelle
Verschlungenes Gebüsch.

Zwar düster ist und trüber
Die wahre Wüstenei;
Allein nur desto lieber
Der stillen Fantasei.
Da ruh’ ich oft im dichten,
Beblümten Heidekraut;
Hoch wehn die schwanken Fichten,
Und stöhnen Seufzerlaut.

Wo von Wacholdersträuchen
Den Kieselsteig hinan
Verworrene Ranken schleichen,
Da brech’ ich mir die Bahn;
Durch des Gehaues Stumpen,
Wo wilde Erdbeern stehn,
Klimm ich auf Felsenklumpen,
Das Land umher zu sehn.

Nichts unterbricht das Schweigen
Der Wildnis weit und breit,
Als wenn auf dürren Zweigen
Ein Grünspecht hackt und schreit,
Ein Rab’ auf hoher Spitze
Bemooster Tannen krächzt,
Und in der Felsenritze
Ein Ringeltäubchen ächzt.

Wie sich das Herz erweitert
Im engen, dichten Wald!
Den öden Trübsinn heitert
Der traute Schatten bald.
Kein überleg’ner Späher
Erforscht hier meine Spur;
Ich bin hier frei und näher
Der Einfalt und Natur.

O blieb’ ich von den Ketten
Des Weltgewirres frei!
Könnt’ ich zu dir mich retten,
Du traute Siedelei!
Froh, dass ich dem Gebrause
Des Menschenschwarms entwich,
Baut’ ich hier eine Klause
Für Liebchen und für mich.

Traducció al Català

Brolla, clara i onejant,
una font en el bosc de roures;
allà opto, caminant tot sol,
de fer-hi sojorn.
Com capella, em serveix
una cova, fresca i airejada;
per a la meva cel•la d’ermitatge,
matossars entrelligats.

Ben cert que és llòbrec i ombriu
el ver ermàs;
solitari, però per això més apreciat,
per al silenciós fantasieig.
Allà, sovint reposo en el bruc
tofut i florit;
alts, onegen els esvelts avets
i sospirosos gemeguen.

On, de mates de ginebró,
endalt el corriol pedregós,
embrollats circells llisquen,
allà, m’obro camí;
a través de soques tallades,
on es troben maduixes silvestres,
grimpo damunt els munts de roques
per veure el terreny al voltant.

Res destorba el silenci
de l’ermàs, llegües a la rodona,
tret del pigot que, damunt
branques seques, picoteja i crida,
un corb gralla, a l’abrinada punta
d’un molsós avet
i, a la clivella del rocam,
un tudó parrupa.

Com s’eixampla el cor
en el bosc dens i espès!
L’ombra íntima aviat asserena
la llòbrega melangia.
Cap vigilant superior
sotja aquí el meu rastre;
jo aquí sóc lliure i més a prop
de la simplicitat i de la natura.

Oh, si restés lliure de les cadenes
del garbuix mundanal!
Si pogués per tu salvar-me,
tu fidel llogaret!
Content d’evadir-me del tumult
de la turba humana,
construeixo aquí una ermita
per al meu amor i per a mi.

Etiquetes:

Deixa un comentari

